کشور آمریکا در حال حاضر و پس از سپری شدن دوران جنگ سرد و فروپاشی نظام کمونیستی شوروی سابق و در نتیجه تک قطبی شدن قدرت جهانی؛ نظام جمهوری اسلامی را تنها قدرت رویارو و همپای خویش می بیند. چراکه انقلاب اسلامی درصدور طبیعی ایدئولوژیِ خدامحوری، مقاومت، ایثار و فرهنگ استقلال و مبارزه با قدرت های استکباری به ملل محروم و مبارز راه حق، موفقیت مسلم را بدست آورده است[1]. کشور جمهوری اسلامی ایران در عین حال وجههی کاملا مثبت و قدرتمند دیپلماسی و روابط منطقی بینالمللی خویش را در منطقه و جهان به ثبت رسانده است. از سوی دیگر آمریکا بهرغم همهی فشارهایی که در طول سی و پنج سال گذشته در ابعاد نظامی، اقتصادی و ... بر ایران آورده، نه تنها نتیجهای نگرفته است، بلکه کشور جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینهها از جمله خودکفایی در برخی صنایع دفاعی، امور امنیتی، پزشکی و فناوری هستهای پیشرفت چشمگیری بدست آورده است. این در حالی است که سردمداران آمریکایی پیرو شرطی شدن در رابطه با شکست بسیاری از نهضت ها، خیزشهای مردمی و انقلابهای به وقوع پیوسته در قرون معاصر، پیوسته به این امید بود که انقلاب اسلامی نیز روزی با مشکلات عدیده مواجه شده و از پای خواهد نشست، ولی نه تنها این امر برای امپریالیسم محقق نشد؛ بلکه پیروزیها و
ادامه مطلب ...
دریک نگاه ساختاری به هر انقلابی:سه بخش مجزا و رکن اساسی قابل درک است که شالوه و دوام و بقاء انقلاب ها به چگونگی هریک از اینها؛ به انضمام میزان و چگونگی تعامل این ارکان با یکدیگر دارد. در طول تاریخِ بسیاری از جنبش ها و خیزش های اجتماعی و سیاسی به وقوع پیوسته است
دریک نگاه ساختاری به هر انقلابی:سه بخش مجزا و رکن اساسی قابل درک است که شالوه و دوام و بقاء انقلاب ها به چگونگی هریک از اینها؛ به انضمام میزان و چگونگی تعامل این ارکان با یکدیگر دارد. در طول تاریخِ بسیاری از جنبش ها و خیزش های اجتماعی و سیاسی به وقوع پیوسته است که مطالعات به عمل آمده در راستای میزان موفقیت و تداوم راه برای رسیدن به اهداف آنها، بیانگر آن بوده که شرایط حاکم بر این سه مولفه در ابعادِ ماهیت و تعامل آنها با یکدیگر، در سرنوشت انقلاب تاثیر داشته است. به طور مثال؛ با نگرش به نهضت امام حسین علیه السلام، ملاحظه می شود: مردم نه تنها در باورها و ایدئولوژی دچار تفرقه شدند، بلکه درعملکردها و رویه ها نیز اختلاف پیداکردند. در نتیجه جایگاه رهبری نیز که متکی به سرچشمه های وحی و امامت بود، به جایی رسید که امام حسین علیالسلام برای جبران این کوتاهی و ندانم کاری مردمی و بقاء دین، جان و مالِ خویشتنِمقدس و اولاد و اصحاب را قربانی راه حق کرد. لذا بایستی گفت: آن چیزی که به خمیر مایه و محتوای این سه عنصر یکپارچگی می بخشد؛ وحدت و یگانگی میان اینها است.
خداوند متعال در قرآن می فرمایند: و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم (و بسان آنانکه پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل های روشن الهی، اختلاف کردند، نباشید «زیرا» برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود)[۲]. اگر در مفهوم آیه مبارکه فوق دقت شود؛ هر سه عاملِ رهبری، ایدئولوژی و مردم درآن نهفته است. به عبارت دیگر چکیده و عصاره آیه مذکور، بیانگر اصل “وحدت” است. و این اصل نیز بدون در نظر گرفتن اتحاد و یکپارچگی میان سه رکن یاد شده در هر انقلابی، مفهوم خود را از دست خواهد داد. از اینروست که سعی می شود، طی مبحثی مختصر و به مناسبت این که ایام پر فروغ دهه فجر پیش روست، نقاط قوت انقلاب اسلامی ایران از با توجه به مولفه های رهبری،
ادامه مطلب ...
الف) تعریف سایبر: واژه سایبر از لغت یونانی؛ Kybernetes به معنی سکاندار یا راهنما مشتق شده است. نخستین بار این اصطلاح یعنی "سایبرنتیک" توسط ریاضیدانی به نام "نوربرت وینر"[1] در کتابی با عنوان "سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین " در سال 1948 بهکار برده شده است. "سایبرنتیک" علم مطالعه و کنترل مکانیزمها در سیستمهای انسانی ، ماشینی (و کامپیوتر ها) است. سایبر پیشوندی است که برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضای مرتبط با دنیای کامپیوتر و اطلاعات بکار می رود. اما آنچه که امروز از مفهوم سایبراستنباط می شود در تعاریف زیر آمده است.
1) آنچه مربوط به فنآوری اطلاعات، اینترنت و فضای مجازی است. "انجمن رمز ایران"
2) مجموعه ای از شبکه ها ی ارتباطی رایانه ای مشتمل بر امکانات و تجهیزات ارتباطی، انتقالی، کنترلی و سامانه های مدیریتی است که به دنبال تحقق مجموعه ای اهداف ارزشمند از امکانات جهت پردازش ها و زیر ساخت های حیاطی است؛ اینترنت بزرگترین مؤلفه ی فضای سایبراست(سازمان پدافند غیر عامل کشور).
البته با توسعه اینترنت، واژههای ترکیبی بسیاری از کلمه سایبر به وجود آمده است که برخی عبارتند از:
ب) فضای سایبر[2]: نخستین بار توسط "ویلیام گیبسون"[3] نویسندهی داستان های علمی تخیلی در کتاب "نورومونسر"[4] در سال 1984 بهکار رفت. فضای سایبر در معنا به مجموعههایی از ارتباطات درونی انسان ها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته میشود. یک سیستم آن لاین نمونه ای از فضای سایبر است که کاربران آن میتوانند از طریق ایمیل با یکدیگر ارتباط بر قرارکنند. بر خلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابجاییهای فیزیکی نیست و کلیهی اعمال فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات "موش واره" صورت میگیرد .
در واقع میتوان گفت که فضای سایبر گسترهایی از ذهن است که میتواند تمامی اشکال زندگی منطقی را بسط و معنا بخشد. به طوری که میتوان حالتهای متنوع و متفاوت ذهنی را از قبیل تخیلات، خیالپردازیها، خیالپروریها، توهمات، حالات هیپنوتیستیک و سطوح گوناگونی از هوشیاری را در فضای مجازی تجربه کرد.
وَلْیَکُنْ اءَبْعَدَ رَعِیَّتِکَ مِنْکَ وَ اءَشْنَاءَهُمْ عِنْدَکَ اءَطْلَبُهُمْ لِمَعَایِبِ النَّاسِ، فَإِنَّ فِی النَّاسِ عُیُوبا الْوَالِی اءَحَقُّ مَنْ سَتَرَهَا، فَلاَ تَکْشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنْکَ مِنْهَا، فَإِنَّمَا عَلَیْکَ تَطْهِیرُ مَا ظَهَرَ لَکَ وَ اللَّهُ یَحْکُمُ عَلَى مَا غَابَ عَنْکَ فَاسْتُرِ الْعَوْرَةَ مَا اسْتَطَعْتَ، یَسْتُرِ اللَّهُ مِنْکَ مَا تُحِبُّ سَتْرَهُ مِنْ رَعِیَّتِکَ. اءَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ کُلِّ حِقْدٍ وَ اقْطَعْ عَنْکَ سَبَبَ کُلِّ وِتْرٍ وَ تَغَابَ عَنْ کُلِّ مَا لاَ یَصِحُ لَکَ وَ لاَ تَعْجَلَنَّ إِلَى تَصْدِیقِ سَاعٍ، فَإِنَّ السَّاعِیَ غَاشُّ وَ إِنْ تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِینَ.
باید که دورترین افراد رعیت از تو و دشمنترین آنان در نزد تو، کسى باشد که بیش از دیگران عیبجوى مردم است . زیرا در مردم عیبهایى است و والى از هر کس دیگر به پوشیدن آنها سزاوارتر است . از عیبهاى مردم آنچه از نظرت پنهان است ، مخواه که آشکار شود، زیرا آنچه بر عهده توست ، پاکیزه ساختن چیزهایى است که بر تو آشکار است و خداست که بر آنچه از نظرت پوشیده است ، داورى کند. تا توانى عیبهاى دیگران را بپوشان ، تا خداوند عیبهاى تو را که خواهى از رعیت مستور بماند، بپوشاند. و از مردم گره هر کینه اى را بگشاى و از دل بیرون کن و رشته هر عداوت را بگسل و خود را از آنچه بر تو پوشیده است ناآگاه گیر ،با شتاب گفته سخن چین را تصدیق مکن.زیرا سخن چین ،خیانتکار است،هر چند، خود را چون نیکخواهان وانماید. (نهج البلاغه،نامه 53) ادامه مطلب ...
آیة الله شهید بهشتی در یکی از خاطراتش که مربوط به راهپیمایی در دوران انقلاب می باشد می گوید:
ادامه مطلب ...