تحلیل شاخص های انقلاب اسلامی ایران

شاخص های انقلاب یعنی عناصری که هویت و ارزش­های انقلاب بر مبنای آنها محک­زده می­شوند. در وحله اول شخص رسول اکرم (ص) و سیره ایشان یعنی رفتار، کردار، منش، خلق و خوی پیامبر خدا(ص) به عنوان اسوه و شاخص برای اسلام و انقلاب مطرح است. قران کریم در این باره می فرماید «لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة ....». ­ها بود که نهضت امام خمینی(ره) را پس از سال­ها مبارزه به پیروزی  رساند. چراکه ارزش­ها و هنجارها و یا شاخص­های اسلامی بود که کشتی انقلاب را از منجلاب­ها و طوفان­های سهمگین رژیم پهلوی به ساحل پیروزی رساند.

همینطور عملکرد همه ائمه معصومین(ص) شاخص اسلام و انقلاب است. ایثار، صبر،  بصیرت و جهاد امام حسین علیه­السلام برای همه مبارزان در راه اسلام شاخص است. یعنی توسل و عملکرد به این قبیل شاخص

به عبارت دیگر سیره امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب منشاء و سرچشمه شاخص­های انقلاب بود. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: « من عرض می­کنم بهترین شاخص­ها، خود امام و خط امام است». پس ظلم ستیزی، روحیه مبارزه با استکبار جهانی، حمایت از مستضعفین، ساده زیستی، ترجیح منافع جمعی به فردی؛ همه خصلت­هایی است که در وجود حضرت امام (ره) تلاءلؤ می­کرد و برگرفته از فرهنگ اسلام بود. یعنی شاخص­هایی مانند: کار و تلاش مخلصانه، پویائی علمی، ایستادگی قاطع در مقابل طمع‌ورزی و سلطه‌ی بیگانگان، دفاع از حقوق ملی، دفاعِ شجاعانه؛ مبارزه برای استقلال، خودیابی در مقابل دشمنان الگوهایی است که سیره حضرت اما به عنوان ودیعه در فرهنگ و ارزش های انقلاب اسلامی بجای گذاشتند.

بدیهی است که امروز عمل به شاخص­های انقلاب است که ضامن دوام و بقای خط امام و جوهره انقلاب اسلامی است. یعنی به میزانی که از تقید به شاخص­های انقلاب اسلامی فاصله بگیریم از آرمان­ها و اهداف انقلاب جدا می­افتیم . در حال حاضر قبول و عمل به الگوهای اقتصاد مقاومتی و بصیرت و استقامت در مذاکرات هسته­ای برای رسیدن به حقوق مستقل آحاد مردم ایران ارزشگزاری به شاخص های انقلابی است، که تامین استقلال و حیات جمهوری اسلامی را در بر دارد و نبایستی اراده ها در این زمینه به ضعف گرایش نماید. و جان کلام این است که امروز اتکاء به خط رهبری و ولی امر مسلمین (مدالظله العالی)؛ شاخص اصلی انقلاب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.