پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز در استودیوی اختصاصی خود به گفتگو با علی کنگاوری مدرس دانشگاه پیام نور تهران در سه بخش پرداخته است.اکنون بخش اول را می‌خوانیم.

  

علی کنگاوری مدرس دانشگاه پیام نور تهران درخصوص اقتصاد مقاومتی به مجری برنامه گفت: تعاریف متفاوتی برای اقتصاد مقاومتی  وجود دارد  که بر مبنای هدف و برنامه‌ریزی مشخص می‌شوند . در تعریفی ساده اقتصاد مقاومتی، دستیابی به اقتصادی است که پایداری و ثبات این اقتصاد به گونه‌ای باشد که اگر دچار چالش به هر طریقی شدیم ، این اقتصاد بتواند در  راستای دستیابی به اهداف خودش به مسیر ادامه دهد . در حقیقت خلائی در مسیر اقتصاد به وجود نیاید.

 

وی ادامه داد: متأسفانه نظام جمهوری اسلامی یک مظلومیتی دارد که باز می‌گردد به گذشته‌ای که شناخته شده نبوده است. از طرفی یک زمان حال دارد که بازگشت به خویشتن است. این بازگشت به خویشتن، مانند تمام مکاتب دارای کلید واژه است . شناخته نشدن در این موضوع به مظلومیت برمی‌گردد . به نظر بنده از لحاظ مفهوم و کلیت موضوع جدیدی نمی‌باشد . به نحوی که اگر بخواهیم بصورت کلی به موضوع بنگریم ، مرام هر اقتصادی ایجاد ثبات و پایداری مقابل آسیب‌ها و چالش‌ها می‌باشد . به عبارت دیگر اگر بخواهیم این مسئله را موشکافانه نگاه کنیم ، به این واقعیت می‌رسیم که “ما بی‌تقصیریم” !

مدرس دانشگاه پیام نور تهران تصریح کرد: باید توجه کنیم این واژه ابداعی و شعار نیست. اگر گریزی به تمامی تئوری‌های اقتصادی بزنیم ، در قرون معاصر مشاهده می‌کنیم دو تئوری در دنیا مطرح شده است. تئوری سرمایه‌داری یا همان بازار که مبتنی بر کشش عرضه و تقاضا می‌باشد و دیگری اقتصاد مبتنی بر برنامه‌ریزی که توسط همان سیستم کمونیستی از نظرات مارکس تبعیت می کرد، که در رقابت با سرمایه داری شکست خورد. 

 

وی افزود: اگر به محتوای این دو اقتصاد مراجعه کنیم ، فی نفسه هر آنچه که برنامه‌ریزی کرده‌اند در کنارش نگاهی به افق آینده و برنامه‌ریزی پایدار وجود داشته است .  از منظری دیگر یک خانواده را برای مثال فرض می‌کنیم.خانواده‌ای که برای آینده برنامه اقتصادی پیش‌بینی کند ، اگر حادثه ناگواری رخ دهد ؛ برای تأمین مخارج به مشکل برنمی‌خورند . بنابراین کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران این حق را ندارد که به فکر اقتصاد پایدار باشد ؟ لذا به این نتیجه می‌رسیم که این مسئله از زمان‌های دور وجود داشته است . متأسفانه به دلایل زیادی که در این سال ها  با آن مواجه بودیم، به طور مشخص به مسئله اقتصاد رسیدگی نشده است . به عبارتی دیگر بایستی از همان سال‌های نخست انقلاب  برنامه‌ریزی می‌کردیم که وقتی دچار مسائل چالش انگیز می‌شویم ، آسیب نبینیم.

 

علی کنگاوری خاطرنشان کرد: این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی نمودند. برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:« اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد. »

 وی در پایان اضافه کرد: متأسفانه  دو چالشی که در مسیر اجرای اقتصاد مقاوتی وجود دارد این است که اولاً توده مردم با این واژه آشنا نیستند ، دوماً دشمنان به دنبال بهانه گرفتن می‌باشند .