ارزش و اهمیت بصیرت

از تعاریفی که برای بصیرت بیان شد می توان ارزش و اهمیت بصیرت را نیز در زندگی بشر به دست آورد؛ با این همه می توان به عنوان تأکید و اهتمام بخشی به ارزش و جایگاه بصیرت به اموری اشاره کرد که از آن به آثار بصیرت یاد می شود. با آگاهی از این آثار و کارکردهای بصیرت می توان ارزش و اهمیت آن را نیز بهتر درک کرد. از این رو خداوند در آیاتی به آثار و کارکردهای بصیرت توجه می دهد تا اهمیت و اهتمام بشر به این مسئله را بیفزاید.
خداوند در آیه16 سوره رعد و نیز 72 سوره قصص، بصیرت را عامل دست یابی انسان و راه یابی وی به توحید و قدرت الهی می شمارد؛ زیرا انسان زمانی که به بصیرت دست یافت، درک درستی از همه آفریده های الهی می یابد و از دام تکثرات به وحدت وجود می رسد. با نگاهی به کارکرد دانش های مادی چون شیمی و فیزیک می توان نقش دانش و شناخت های دقیق بصیرت زا را در حوزه عقیده توحیدی و قدرت الهی بهتر فهمید. هنگامی که از دانش فیزیک و شیمی به درستی بهره گرفته شود به آسانی می توان دریافت که همه این تنوع در موجودات مادی جهان و رنگارنگی آن ها، به اصول واحدی باز می گردد. هر چند که عناصر را تا بیش از صد
و ده عنصر نیز شمرده اند، ولی همین عناصر صدگانه در برابر این همه تنوع جهان موجودات به خوبی نشان می دهد که تکثرها همانند نور واحدی است که بر شبکه های رنگارنگ افتاده است. ترکیب و چینش کربنی، تفاوت هائی را ایجاد می کند که گاه آدمی را به حیرت می افکند. این در حالی است که این همه نقش و نگار که بر عالم است همه از یک چیز تجلی و ظهور یافته است.

 

ادامه مطلب ...

قدم بعدی دشمن در جنگ نرم چیست؟

با توجه به رشد و توسعه فناوری اطلاعات و امکانات رسانه ای، جنگ‌های آینده همان جنگ نرم و به طور عمده در فضای سایبر خواهد بود.

تعاریف در خصوص جنگ‌ نرم بسیار متنوع است، برخی تعاریف با تکیه بر ابزارهای مورد استفاده از قبیل فضای سایبر و تبلیغات در این پدیده ارایه شده است. برای مثال در برخی تعریف آمریکایی آن‌را “استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن را برای نفوذ در مختصات فکری” قلمداد می‌ کنند . برخی دیگر از تعاریف با اتکاء بر هدف غایی جنگ نرم – که نفوذ در افکار و باورها با ایجاد جاذبه‌های قابل وصف ، متقاعد سازی و تغییر در رفتار مخاطبین است – بیان شده است. تعدادی از تعاریف نیز آن را اقدامی نرم‌افزارانه با استفاده از شیوه‌های نرمی چون تهاجم فرهنگی و عملیات روانی دانسته‌اند.

  

ادامه مطلب ...

بصیرت چیست؟معنا و مفهوم بصیرت

برای بصیرت در لغت معانی متعددی نقل گردیده از جمله : بینایى. دانایى. زیرکى. هوشیارى. بینش. آگاهى. چشم خرد (لغت نامه دهخدا). بصیرت در نزد اهل معنا، نیرویى نهانى و قوّهاى قلبى است که در شناخت حقایق تا عمق وجود و باطن ذات آن رسوخ مى کند. بصیرت» همان شعور فطری خارق العاده در نهاد انسان است که قدرت تشخیص نیک و بد، خیر و شر و حق و باطل را دارد و او را به آینده‌نگری و پیروی از حق و دوری گزیدن از باطل، دعوت می‌کند. بصیرت به طور کلی به معنی هوشیاری و شناخت عمیق و درست و درک و فهم صحیح رابطه علی مسائل است. گاهی انسان به شخص، رفتار و... نگاه می کند اما به ماهیت آن پی نمی برد و یا ممکن است اصلا آن را نبیند. به تعبیر قرآن کریم برخی چشم دارند اما نمی بینند، این به آن معنی است که فاقد بینش و درک درست و عمیق مسائل هستند.از دیدگاه قرآن کریم بصر غیر از بصیرت است. بصر حس بینایی است که یکی از ادراکات حسی محسوب می شود. همان قوه باصره که جمعش ابصار است.اما بصیرت جمعش بصائر است بصیرت یعنی حکمت و تشخیص سره از ناسره

ادامه مطلب ...

تکرار تاریخ و...

تاریخ  تکرار  می شود و فقط هوشمندان وبا فراست ها  هر زمان است  که  از  حوادث  گذشته درس و عبرت میگیرند   وراه درست را انخاب می کنند  اکنون سوال این است  در جامعه فعلی ما  سر دمداران ناکثین، قاسطین و مارقین  چه کسانی هستند و ما در کدام جبهه قرار داریم آیا با علی زمان هستیم  یا در سنگر  پیمان شکنان , قدرت طلبان . متعصبان کور واقع شدیم و نفرین پیغمبر عزیز را به جان خریدیم  و باید بدانیم  بصیرت داشتن   فقط در شناخت درست و واقعی  حوادث ,در زمان خودش  معنی پیدا می کند  است موضوعی که قرار است به آن بپردازم، ناکثین، قاسطین و مارقین در نهج البلاغه است

 

ادامه مطلب ...

قرائتی: سردار سازندگی ذوالقرنین است نه هاشمی

به رئیس جمهور بعد گفتند مبتکر گفتگوی تمدن ها و بعدی را پرچم دار عدالت که در واقع قرآن صاحب این دو است

حجت الاسلام قرائتی گفت: متاسفانه فاصله ما با قرآن موجب شده است هر برداشتی که از اطراف خود داریم در زندگی به کار ببریم مانند این اشتباه که هاشمی رفنسجانی را سردار سازندگی می دانیم در حالی که به فرموده قرآن سردار سازندگی ذوالقرنین است زیرا سدی را ساخت که تا چند هزار سال میخ در داخل آن فرو نمی رفت.

به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام قرائتی در مراسم افتتاحیه اولین همایش سراسری فعالان کانون قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: اگر امروز در ایران کسی بتواند حرف تازه ای بزند که در قرآن وجود ندارد من حاضرم با او به رقابت بپردازم تا اثبات کنم هیچ حرف تازه ای که سابق بر این قرآن به آن اشاره نکرده باشد وجود ندارد.
در ابتدای انقلاب در خصوص دولت هاشمی رفسنجانی وی را سردار سازندگی خطاب کرده بودند حال آنکه براساس فرمایش قرآن سردار سازندگی ذوالقرنین است زیرا سدی را ساخت که چند هزار سال بعد میخ در داخل آن فرو نمی رفت.
پس از آن به رئیس جمهور بعد مبتکر گفتگوی تمدن ها گفتند و حال آنکه قرآن می گوید قالو و این به معنای گفتن هر موضوع قابل بحثی است و ابداع گفتگوی تمدن ها کار این رئیس جمهور نبود.
 

ادامه مطلب ...