طرح های دشمن در استانه انتخابات

تجربه‌ی تاریخی نشان می‌دهد که نظام سلطه در آستانه‌ی برگزاری انتخابات، پروژه‌های ضدامنیتی را علیه جمهوری اسلامی ایران کلید می‌زند.  در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

ادامه مطلب ...

آسیب شناسی استفاده از ماهواره در خانواده(قسمت آخر)

5. سست شدن بنیان خانواده
در خانواده با معیارهای اسلامی، مرد احساس مسؤولیت عمیقی در قبال اعضای خانواده‌ی خود دارد و خود را موظف به حفظ حریم خانواده می‌داند و این تلقی باعث تعهد مرد به بانوی خانۀ خود و فرزندان برای تأمین نیازهای آنها می‌شود. این در حالی است که در برنامه‌های ماهواره‌ای مرد خانواده به عنوان یک فردی مطرح می‌شود که امیال فردی‌اش معیار رفتارهای او هستند. طبیعی است؛ چنین فردی خود را متعهد به دیگر اعضای خانواده نمی‌داند و خودِ او مقدم بر تمام مناسبات خانوادگی است و برای تأمین امیال و نیازهای خود می‌تواند روابط مقدس خانوادگی را زیر پا بگذارد. چنین مردی مطلوب زن ایرانی و غیرتِ زنانه‌ی او نیست.  لذا مرد خانواده را تکیه‌گاه محکم خود و فرزندانش می‌خواهد.از سوی دیگر برنامه‌های ماهواره‌ای زن را نیز به همین ترتیب یک فرد تعریف می‌کند که امیال او مقدم به هر فرد دیگر از جمله اعضای خانواده است. چنین زنی نیز مطلوب مرد در خانواده‌ی ایرانی با آموزه‌های اسلامی نیست که زن را مدیر منزل و مسئول تربیت فرزندان و تنظیم ارتباطات اجتماعی تلقی می‌کند. بر همین قیاس فرزندان در خانواده‌ی اسلامی دارای نقش‌ها و موقعیت‌های تعریف شده هستند که حقوق و تکالیفی را در رابطه با پدر و مادر و خانواده بعنوان یک نهاد به عهده دارند.  

 

ادامه مطلب ...

نقش مردم در حرکت 40 ساله اخیر ، نقشی اساسی در روند رو به رشد قیام عظیم مردمی

به گزارش استادنیوز از دیدگاه معمار کبیر انقلاب(ره)، مردم، عاملی موثر و تعیین‌کننده در این حرکت بودند و از منظر ایشان، تعریف قدرت عبارت بود از حضور متحد و همدلانه مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی. قیام اسلامی مردم ایران با حضور آگاهانه و پرشور مردم قوت و قدرت گرفت و علیرغم سرکوب‌ها و محدودیت‌های شدیدی که در دوره طاغوت وجود داشت، این جریان عمق یافت و در سال ۱۳۵۵ به صورت قدرتی تعیین‌کننده در معادلات سیاسی کشور تعریف گردید.
مولفه‌های قدرت تا پیش از آن بر محور عواملی نظیر حمایت خارجی، قدرت نظامی، ذخایر پولی و یا تولید داخلی قرار داشت و از آنجا که رژیم منحوس پهلوی حائز برخی از این مولفه‌ها بود، تصور اینکه جریانی موفق به پیروزی در برابر این نظام سر تا پا فاسد گردد، به ندرت مورد پذیرش قرار می‌گرفت. در سال ۱۳۵۶ اما، وزنه این معادله به نفع جریان انقلابی سنگینی کرد.
 

ادامه مطلب ...

آسیب شناسی استفاده از ماهواره در خانواده(بخش چهارم)

4. تأثیر ماهواره بر فرهنگ و هویّت اجتماعی

پس از ورود تلویزیون های ماهواره ای به فضای فرهنگی جوامع به ویژه جوامع درحال توسعه ، جامعه شناسان به آثار و پیامدهای آن توجه کردند و نشان دادند که آثار آن بر جامعه و تغییر و تحولاتی که قادر است بر روی جامعه و فرهنگ آن انجام دهد متفاوت است.

سوال این است که آیا میان افرادی که از ماهـواره استـفاده نمـی کنند، با افرادی که کم استفاده می کنند و افرادی که استفاده زیاد می کنند تفاوت وجود دارد؟ 

 

ادامه مطلب ...