آسیب شناسی استفاده از ماهواره در خانواده

۲.    ماهواره ها به عنوان ابزار رسانه ای تحریک کننده ابعاد ناسالم حیات اجتماعی

در راستای علــت استفاده از برنامه های نا مناسب ماهواره در میان برخی از خانواده ها می توان چنین اظهار داشت که خداوند در حقیقت برای آزمایش و امتحان الهی "فجور و تقوا " را در نهاد انسان قرار داده است. و چون دنیا و ابزار مادی وسیله ای برای آزمایش است . چرا که خداوند در جای دیگر می فرماید انما اموالکم و اولادکم فتنه؛ یعنی داشته های دنیا را برای آزمایش شما قرار داده ام. روی این اصل است که نفس انسان پیوسته تمایل بیشتری به بدی ها دارد، از سوی دیگر خداوند اختیار و آزادی را به انسان داده تا ارزش تمایل به بدی ها و یا خویشتن داری از آنها مبرهن و آشکار شود. در این رابطه مثالی را چنین می توان مطرح کرد که بسیار قابل لمس و خوش فهم است وآن  اینکه؛

 

 

 

همه افراد می دانند که مصرف سیگار برای سلامتی انسان و حتی اطرافیان مضر است ولی بسیاری از افراد و حتی بعضی از پزشکان نیز سیگاری هستند و قدرت ترک آن را ندارند. استفاده از برنامه های ماهواره ها نیز اگر چه بر خلاف سیگار در کنار سایر اختراعات بشری فواید بی شماری خصوصاً در بخش های علمی و تحقیقاتی هواشناسی، صنعت و... دارد اما آنچه که امروزه در سطح جامعه از آن به عنوان برنامه های ماهواره نام برده می شود همان امواج و برنامه های شیطانی است که در حقیقت موضوعات آموزنده آن در حداقل جایگاه بهره برداری قرار دارند. امروزه مراجـعه عمـده استفاده کنندگان از برنامـه هـای ماهـواره ای یا به برنامه های ماهواره ای فارسی زبان است که بودجه و برنامه های آن از سوی قدرت های سلطه گر تأمین می شود و بازی گردانی آن هم به عهدۀ سلطنت طلبان وگروه های مجذوب فرهنگ غربی می باشد و یا آلوده به صحنه های سکس و سایر مبادی مخرب اخلاقی ... که در هر دو حالت نگاه و رویکرد علمی هیچ جایگاهی ندارد.  

 

 

واقعیت این است که امروزه رسانه ها در همه کشور های جهان نقش بسیار ویژه ای در پیدایش تحولات اجتماعی و فرایند شکل گیری نگرش ها ودیدگاه ها ایفا می کنند و در ایجاد بخش مهمی از ساختارها ، هنجارها وارزش ها وضد ارزش ها هم سهم و جایگاه بسیار مهمی دارند. از این رو خانواده ها باید به ارزش های رسانه ها و برنامه های آنها دقت کنند تا مطمئن شوند اطلاعاتی که از آن رسانه ها به دست خانواده خصوصاً فرزندان می رسد از مجاری مطمئن و سالمی باشد. نکتۀ دیگری که نباید فراموش کرد این که وظیفۀ انسان برای حفظ سلامت نفس بسیار مهم و حساس است وهمان طور که یک غذای مسموم می تواند انسان ها را بیمار و حتی از بین ببرد. یقیناً برنامه های خاص ماهواره ای هم می تواند یک فرد یا اجتماع را هم بیمار و نابود سازد کما اینکه همه ما در این باره نمونه های فراوانی سراغ داریم واگرریشه بسیاری از بزه ها و ناهنجاری های اجتماعی را که اکنون در سراسر دنیا تقریباً به یک شیوه انجام می شود جستجو کنیم در خواهیم یافت که همه آنها از یک آبشخور به نام ماهواره ها سر چشمه گرفته اند.

این موضوع در زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که به فرمایشات و احادیث ائمه اطهار نیز توجه گردد به طور مثال امام علی علیه السلام در حدیثی به این مضمون می فرماید که لقمه ای از حق و لقمه ای از باطل میگیرند که ظاهر آن چه بسا حق است ولی بسیار مسموم و در دهان می گذارند که فرد مسموم می شود. یعنی امروز شرح حال برنامه های ماهواره ای چنین وضعیتی دارند یعنی با اینکه مسموم هستند ولی فرد آنرا مفید و شیرین برای زندگی تلقی می کند. در نتیجه ماهیت ماهواره ها با نگرش اسلامی به گونه ای است که چنان سرنوشتی را به ظاهر شیرین ولی مسموم نصیب ملت ها می کنند که نابودی آنها در آینده ای نه چندان دور قطعی خواهد بود.

امروزه برخی آسیب های اجتماعی در جوامع غربی مانند افزایش شدید آمار کودکان نامشروع، کاهش زاد و ولد، رسوایی های اخلاقی مقامات و شخصیت های به اصطلاع درجه اول این کشورها، افزایش شدید مصرف مشروبات الکلی، قرص های اکس، افزایش افسردگی و شمار خودکشی و قتل گسترش باندهای فساد و فحشا و قاچاق زنان وکودکان و... همه و همه مسایل ناگواری است که حتی اعتراض اندیشمندان غربی را هم در پی داشته است و جامعه شناسان و طرفداران حریم خانواده و اخلاق را در کشورهای غربی نگران کرده است. البته این روند به تزاید مفاسد اجتماعی در غرب چیز تازه ای نیست و بوی عفن مفاسد اخلاقی سال هاست که از جوامع غربی به مشام جهانیان رسیده است.  اما ماهواره ها به عنوان بالهای شیطانی این آفت ها را برای عموم جهان خصوصاً ملت های مسلمان ترویج می کنند زیرا می دانند رعایت اصول اخلاقی و دوری از مفاسد اجتماعی یکی از دستورات مترقی شرع اسلام به شمار می رود و شکست چنین سدی از اهداف اصلی بانیان رواج مفاسد اخلاقی از طریق ماهواره و اینترنت است که به عنوان یکی از ابزارهای قوی اطلاع رسانی آن را به انواع و اقسام روش ها به کار می گیرند.

به نظر میرسد در داخل کشور نیز اگر از اغلب افراد سوال شود؟ واقعاً به چه دلیل از ماهواره استفاده می کنند چند درصد خواهند گفت فقط با نیت کسب اطلاعات علمی به سراغ ماهواره رفتند چند درصد از افرادی که ماهواره دارند مسلط به یک زبان عربی یا انگلیسی هستند و سوال های متعدد دیگر. اگر چه توجیه این افراد برای استفاده از برنامه های ماهواره ای کسب اطلاعات علمی است اما اطلاعات علمی به آسانی از طریق ادارات و سازمان ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهها ومراکز آموزش عالی داخلی نیز قابل دست یابی است و کمتر فردی تاکنون برای کسب اطلاعات علمی در کشور از این طریق در مضیقه بوده است. به عبارت دیگر گرایشات نفسانی سایه ای بر استفاده مفید از ماهواره ها در افکنده است که کمتر فرد یا گروهی به سلامت از این تنگنا بیرون می آید. ادامه دارد ....

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.