خلاصه کتاب ده روز با داعش؛ بخش سوم

نویسنده کتاب ده روز با داعش در فصول بعدی طی برقراری ارتباط با برخی از اعضای آن سوالاتی را مطرح کرده است که در ذیل بخشی از انها ارایه می گردد:

وی از فردی به نام سلیم که آلمانی است؛ سوال کرده؛ چرا در عربستان خبری از جهاد نیست؟  

جواب: چون عربستان وجود ندارد. بلکه فقط آمریکای سعودی موجودیت دارد. وانگهی ما فقط زمانی به جهاد می پردازیم که مسلمانان مورد یورش قرار گرفته باشند. در عربستان چنین نشده است. البته اسلام واقعی در آنجا دیده نمی شود. اگر در آنجا احکام اسلام حاکم بود خبری از فاحشه خانه ها  و الکل نبود.

س. چرا آلمانی ها و جهادگران بین المللی به داعش ملحق می شوند؟

ج. چون تبلیغات و فراخوان داعش در حوزه رسانه ها بسیار قوی است. عملکرد در این زمینه بسیار قوی است. وانگهی مردم ساده دل هستند و فریب این پرچم های سیاه و لااله الاالله نوشته شده روی آن را می خورند.

س. حدودا چند نفر را کشته اید؟ ج. ارقام که اهمیتی ندارد. اگر کسی را هم کشته باشم فقط به این خاطر بوده که او با مسلمانان در جنگ بوده و قصد کشتن من و برادرانم را داشته است.

س. آیا تا به حال در آلمان دزدی کرده اید؟ من در آلمان خرابکاری زیاد کرده ام(می خندد)، خرید و فروش مواد مخدر، ضرب و شتم، دورغ گویی؛ غیر از آدم کشی، هرکاری که فکرش را بکنید کرده ام.

س. خوب اگر آن موقع، آنها دست هایت را قطع می کردند چه؟

ج. به آنها می گفتم"نه من با این کار مخالفم". چنین چیزی را نمی پذیرفتم چون اسلام را درک نکرده بودم . من فقیر نبودم و دلیلی برای دزدی نداشتم، اما الان اسلام را فهمیده ام. احکام اسلام رحمت و حکمت است شرایط انسان ها را تک تک در نظر می گیرد.

س. ظاهرا 300 آلمانی به سوریه آمده اند. چرا برخی از آنها دوباره به آلمان باز می گردند؟

ج. عده ای دلشان می خواهد برگردند. اما می ترسند هنگام ورود به آلمان دستگیر گردند. اما اگر کاری نکرده باشند. نباید از چیزی بترسند. مثلا اگر قرار باشد من به آلمان برگردم . در هر حال به زندان خواهم رفت. من که احمق نیستم. خوب می دانم که پلیس مقامات ذی صلاح B.K.A  سازمان امنیت و اطلاعات و اداره حفاظت از قانوان اساسی همین الان در حال کنترل گفت وگوی من و شما هستند. مطالب فیس بوک را می خوانند و فیس بوک را هم هک می کنند، اما با انجام این کار خواهند دید. من یک انسان معمولی هستم.

س. واقعا در آلمان چه می کردید؟

ج. من یک دوره کارشناسی ورزش و تناسب اندام دیده ام. پیش از آن در کمپ پناهندگان زندگی می کردم. در یک آپارتمان اشتراکی و چه می دانم ... مسلما الان آلمانی ها می گویند: ای بابا مهاجرت و گذشته سخت موجب شده که فلانی در جهاد شرکت کند، ولی نه؛ درست است که من در کمپ بزرگ شده ام و در مدرسه دانش آموز خوبی نبوده ام و آنجا فقط مسخره گی می کردم، خرید و فروش مواد مخدر می کردم. اما هیچ یک از اینها دلیل امدنم به اینجا نبوده است. چون کمی قبل از آنکه اینجا بیام اوضاعم عالی بود.

س. راستی اصالتا کجایی هستید؟ مادرم مراکشی و پدرم اهل ترکیه است.  ...

فرد دیگری که بعد از سلیم مورد سوال و جواب و چت قرار گرفته است، ابوقتاده نام دارد. او از طرف والدین کاملا اصالت آلمانی دارد. او از ترکیه به سوریه آمده و اغلب در محدوده حلب بوده است. قبل از اینکه داعش به سوریه بیاید با جبهه النصر بوده است. بخشی از مکالماتی که در اینجا آورده می شود، گفتگوی آنها در سپتامبر 2014 است.

س. انگیزه شخصی شما از رفتن به سوریه چه بود؟ ج. من راه طولانی را تا سوریه طی کردم. مستقیما از آلمان به سوریه سفر نکردم. پیش از این در برخی از کشورهای عربی دیگر بودم. تازه پس از آن به سوریه آمدم.

س. دغدغه و انگیزه حضور شما در اینجا چه بوده است؟ می خواستید اسلام ناب را تجربه کنید؟

ج. دلیل اصلی این بود که دست کم یک دولت اسلامی تشکیل بشود. مسلما اوایل ورود ما به اینجا، ایده تشکیل دولت اسلامی یک تئوری بود تا عمل. در ابتدا مسئله کمک مطرح بود. گذشته از آن رفتن به سوریه خیلی راحت تر از سفر به سایر کشورها بود. از آنجایی که حضور در سوریه بسیار از رفتن به افغانستان راحت تر است. امروزه هزاران نفر می خواهند در اینجا باشند. ضمن اینکه زندگی در سوریه به کشورهای اروپایی نزدیک تر است.

س. در جهان عرب یا اسلام از کدام دولت خوشتان می آید؟

ج. می خندد(هیچ یک).  

س. حتی از سعودی ها ؟ 

 ج. از آن که اصلا.  

س. اما هزینه داعش را کشورهای  عربی تامین می کنند؟ 

 ج. نه این تبلیغی است برای ناچیز نشان دادن قدرت دولت داعش که هیچ وقت از هیچ کشوری کمک نگرفته است. شاید کمک کننده های خصوصی بوده اند که 10 یا 100 هزار دلار برای ما دست و پا کرده اند، اما خودتان می دانید که با این پول ها نمی شود جنگ را اداره کرد؟!

س. اما افرادی موثق به من گفته اند که آمریکایی ها و امارات کمک می کنند. ج. بله معلومه، در اصل گروه داعش در عراق جبهه النصر را به سوریه فرستاده بود. سرکرده آنها ابومحمد الجولانی مامور شد به سوریه برود تا نماینده دولت اسلامی در در سوریه باشد. اما او دل به پذیرش پول از خارج داد و به هدف مشترک خیانت کرد.

س. کدام کشور آیا عربستان و یا آمریکا مخارج جبهه النصر را تامین می کنند؟ ج. به طور رسمی هیچ یک. اما به طور غیر رسمی هر دو آنها؛ در نهایت هر دو یکی است. اما عربستان کسی را تامین می کند که امریکا تایید کرده باشد.

س. قرار است این دولت تا کجا ادامه یابد؟ ج. بنا بر بیان محمد ص می دانیم که روزی اسلام تمام دنیا را خواهد گرفت، این بخشی از اعتقاد ماست و بر این اساس می شود گفت که دولت اسلامی بر تمام جهان حکومت خواهد کرد.

س. اما این گفته شما؛ با این که قرآن می گوید در دین اجبار نیست، منافات دارد؛ بر اساس قرآن مسیحیان و یهودیان می توانند دین خود را حفظ کنند. نظرتان چیست؟

ج. به طور مسلم شما درست می گویید، شاید در جریان باشید که در "رقّه" می شود گفت پیمان صلحی وجود دارد. قبلا در این باره حرف زدیم که مسیحیان در رقّه جزیه یا مالیات بر حفاظت جان و مال شان می پردازند و مسیحیان از حقوق خود بهره می برند و می توانند مراسم عبادت خود را برگزار کنند، در امنیت به نیایش بپردازند، ولی غیر مسیحیان ساکن موصل این را نپذیرفتند. به آنها سه هفته مهلت دادیم تا با نیروهای دولت اسلامی دیدار کنند و در این خصوص به توافق برسند. لذا چنین نشد. بعد به آنها سه روز مهلت دادیم یا جزیه پرداخت کنند و یا کشور را ترک کنند یا اینکه کشته شوند.

س. آیا به نظر شما این خوب بود؟  

ج. بله قطعا فکر می کنم خوب بود. اگر غیر از این بود من در اینجا و عضو داعش نبودم.

س. اما این کاملا غلط است مسلمانان آلمان که من هر شنبه با بعضی از آنها فوتبال بازی می کنم حزبی را  که دوست دارند انتخاب می کنند، با دولت موفق یا مخالف هستند و مشکلی ایجاد نمی کند؟

 ج. آنچه شما می گویید چندان درست نیست. دلیلش هم بستن مساجدی است که باب میل مقامات آلمانی نبودند. اینکه آزادی مذهبی کذایی مسلمانان، به عبارت بهتر مزخرف محض است. دلیل بارزی برای این امر است.

س. شما سلفی هستید یا وهابی؟

ج. در اصل این واژه ها یعنی سلفی و وهابی ربطی به دین ندارند. ولی اگر منطور شما این است که من از رسول اکرم ص و آن دسته از تعالیم ایشان پیروی می کنم که در زمان حیاتش از آن ها دفاع کرده است، بله در این صورت سلفی هستم.

س. پیش از این گفته بودید که از هیچ کشوری حتی عربستان خوشتان نمی آید. این در حالی است که عربستان با تمام توان حامی سلفی گری و وهابیت است؟

ج. این هم یک دید سطحی است. در عربستان سعودی هم دقیقا همان انحطاط اخلاقی موجود در سایر کشورها وجود دارد. احکام اسلامی در مورد مردمی کاربرد دارد که از خاندان سلطنتی نیستند و موقعیت با نفوذی ندارند. یعنی مردم عادی.

س. ایا کشوری وجود دارد که به آرمان های شما نزدیک باشد؟  ج. قطعا خیر.

س. طی لشکر کشی های جهانی تان باید یک روز هم به تمام این کشورهای اسلامی حمله کنید.

ج. قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

س. علت گرایش شما به اسلام چه بود؟ چه ماجرایی موجب شد به اسلام بگروید؟ ج. این یک پروسه چند ساله بود که در نهایت به مسلمان شدنم انجامید. س. کدام ویژگی اسلام را از مسیحیت بهتر می دانید؟ ج. فهرستش طولانی است. س. اما ادیان به هم شبیه هستند؟ ج. بله

 س. من چندین بار قران را خوانده ام. در قرآن آمده است که اگر فردی را بکشید انگار یک جامعه را کشته اید و .. فیلمی از دولت اسلامی دیده ام که در آن خودرویی از اتوبان عبور کرده و هر وقت که خود رو دیگری از آن سبقت می گیرد شیشه اش را پایین داده و مسلسل دستی بیرون آمده و آن قدر شلیک می کند که تمامی سرنشینان خودرو کشته شوند. این عمل از نظر شما اسلامی است؟

ج. افرادی که تیر باران شدند، همگی از اعضای ارتش رژیم مالکی در عراق بودند. می بینید که مردم چندان هم بی گناه نیستند. آنها به خاطر کشتن مسلمانان گناهکار هستند. به خاطر خیانت به تمامیت دین گناه کار هستند. از این دیدگاه به قول آلمانی ها مجازات عادلانه ای آن ها را طلبیده بود. چنین نیست که دولت اسلامی جایی برود و در آفتاب ظهر شخص بی گناهی را که هرگز با داعش جنگ نکرده است و هیچ کاری علیه اسلام مرتکب نشده است را تیرباران کند.

س. اما مگر تیر اندازها از قبل می دانستند چه کسی در خودرو نشسته است؟

ج. بله مسلما این حملات از قبل برنامه ریزی شده بود.

س. من در مورد محمد ص؛ حمله های به شدت بی رحمانه. زیاد خوانده ام. محمد ص و خدا هیچ وقت به بی رحمی داعش نبودند؟! هرگز تا این حد خشن نبوده اند؟ من همیشه اسلام را یک دین انسانی می دانستم. بیش از 50 سال است که دور دنیا سفر کرده ام . تاکنون در هیچ جا مثل جهان مسلمین، شاهد این همه انسانیت و نوع دوستی نبوده ام.

ج. این طور نیست که داعش به مردم حق انتخاب ندهد. شاید در ماه ژانویه که سایر گروه ها در سوریه جنگ علیه ما را آغاز کرده بودند، این مسئله را پیگیری کرده باشید. همان موقع البغدادی خطاب به دشمنان مان یک پیام صوتی منتشر کرد. وی در آن پیام گفته بود که "سلاح های خود را کنار بگذارید. پشیمانی تان را می پذیریم. می توانید به ما ملحق شوید، ما دست از سرتان برمی داریم. و ... ولی آنها به نبرد ادامه دادند. از این رو به شدت با آن ها به مقابله پرداختیم. به طور کامل از مناطق ما رانده و خلع سلاح شدند. از لحاظ غنایم جنگی میلیون ها به جیب زدیم. سلاح، پول و میدان های نفتی و گازی که تحت کنترل آن ها بودند. آن وقت بود که صدها و شاید هزاران نفر کشته شدند. اما این طور نبود که حق انتخاب نداشته باشند.

س. به نظر شما کشتن غیر نطامیان مجاز است ؟ داعش هم غیر نظامیان را می کشد؟ ج. نه قطعا؛ نه. هرکس چنین ادعایی دارد دروغ می گوید و ...

ملاحظه:

1-    در یک نگاه روانشناسانه با رویکردهای جامعه شناختی و با توجه به پرسش و پاسخ های انجام شده - که بسیار مختصر و به عنوان نمونه از آنها انتخاب و در اینجا ارایه گردید به وضوح مشخص می گردد که یکی از دافعه های موجود برای جوانان در میان جوامع غربی برای پیوستن به داعش علاوه بر برخورداری آنها از یک سری ناهنجاری های اجتماعی مانند بزه کاری و عدم موفقیت در تحصیل و کسب موفقیت ها، وضعیت نا به هنجار اجتماعی و تبعیض طبقاتی و عاری از هرگونه مظاهر انسانی و استحاله ساحت مقدس انسان در این قبیل جوامع است. در نتیجه جوانان ناکام و سرخورده غربی به دنبال بهانه و وسیله ای برای اعتراض و اتکاء به مکانیزم های دفاعی هستند که در این رابطه تمایل به استقبال از پیوستن به داعش در آنها متجلی می گردد. البته در کنار این مشکلات، برخورداری از حقوق و دستمزدهای مناسب نیز روی دیگر سکه است.

2-    درخصوص عامل جاذبه در نزد داعش نیز قابل ذکر است که جوانان محروم در تمام کشورها به ویژه دنیای غرب در جستجوی مرحمی برای زخم های عمیق روانی و اجتماعی خویش ناشی از سرگشتگی ها، نظام گسیختگی ها و تبعضات اجتماعی هستند. لیکن به محض برخورد با اولین ارزش ها  و تعالیم و نگرش های انسان گرایانه اسلامی، فارغ از اینکه داعش در عمل چگونه است؛ مجذوب آن شده و با این امید که شاید با توسل به آرمان های اسلامی بتوانند عدالت و قسط را در جامعه آرمانی و اتوپیای فرضی خویش پیاده کنند؛ از پیوستن به داعش استقبال می کنند. اما غافل از اینکه گرفتار شعارگرایی شده اند و نمی دانند که نه تنها مقدمه دستیابی به مدینه اسلامی واقعی با روش بسیار غلطی که داعش در پیش گرفته مقدور نخواهد شد، بلکه گرفتار کژ راهه و اسلام هراسی با عملکردهای غیر انسانی خود می گردند.

3-    این وضعیت در حالی است که داعش موفق ترین گروه تروریستی جهان در عرصه تدوین و اجرای راهبرد جنگ روانی ورسانه ای است. به گونه ای که مهمترین راهبرد داعش برای پیروزی و غلبه در میدان های نبرد در سطوح مختلف اعم از استراتژیکی یا عملیاتی را می توان در اقدامات روانی و فریب دادن افکار عمومی از طریق ابزارهای رسانه ای و شبکه های اجتماعی مجازی ملاحظه کرد.

بنابراین داعش از جانبی با اعلام اینکه هیچ یک از حکومت های جهانی را محق یک مملکت داری سالم ندانسته و به اصطلاح حکم عدم کفایت آنها را صادر می کند؛ جاذبه های کاذبی را برای جذب توده جوانان سرگشته و ناهنجار، ولی آرمانخواه به ویژه عناصر غربی و بعضا افکار عمومی ایجاد کرده و سعی دارد  راه خویش را با بهره گیری مناسب از تبلیغات القایی در رسانه های مجازی و حقیقی ادامه دهد.  

4-    یکی از آرمان های اصلی امپریالیسم در دفاع، حمایت و پرورش داعش با توجه به هراس خویش از دستاوردهای اصیل، درست و ضد طاغوت و ضد استکبار اسلام معرفی چهره ای خشن و غیر انسانی از آن و گسترش اسلام هراسی از این طریق در راستای تخریب و ترور شخصیت دین اسلام و مسلمانان است. ضمن اینکه داعش حربه ای علیه وحدت اسلامی از منظر استکبار جهانی و آمریکا محسوب می گردد. از سوی دیگر حضور داعش در منطقه اهرمی در راستای تقویت برنامه های از پیش تعیین شده صهیونیسم با مرکزیت فلسطین اشغالی در منطقه علیه جهان اسلام و اتحاد هلال خضیب و در راس آن جمهوری اسلامی، سوریه و عراق ارزیابی می شود.

5-    جالب توجه است که در مطالعه جنبش های اسلامی در طول 3 قرن گذشته؛ به ویژه پس از روی کار آمدن وهابیت از قرن 18 به بعد و از سوی دیگر ماهیت و عمل کرد امپریالیسم در خصوص استعمار و استثمار ملل اسلامی، جنبش های اسلامی در آفریقا و آسیا تحت عنوان اسلام و اسلام گرایی به عرصه رسیده است که در حقیقت کاری از پیش نبرده و شکست خورده اند. داعش در این میان و در حال حاضر؛ تلاش دارد تا ضمن اینکه ساخت گفتمانی و فرهنگ جدیدی را از سلفی گری ارایه دهد، کارکردهای رفتاریی را به منصه بروز برساند که از آن طریق قادر گردد، خود را در بین جنبش های اسلامی منحصر به فرد معرفی کرده و در ردیف جنبش های نو ظهور موفق قرار دهد.

6-     نباید فراموش کرد که امروز، قرار گرفتن روش ها و امکانات تبلیغی پیشرفته به انضمام تجهیزات مورد نیاز و نوین در اختیار داعش، به انضمام حمایت های همه جانبه امپریالیسم از آن و شرایط حاکم بر منطقه و جهان اسلام از این گروه تروریستی عاملی خطرساز علیه اسلام و مسلمان ساخته است که نبایستی از آن غافل شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.